Fuvarozási osztályvezetőnk gondolatai a sofőrhiányról
Az elmúlt évek egyik kulcs nehézsége a fuvarozási vállalatok számára, a sofőrhiány. A BI-KA Logisztika Kft. folyamatosan figyeli és elemzi azokat a lehetőségeket, amelyek valamiféle megoldást kínálnak az állandó gépjárművezetői problémára. A javadalmazások folyamatos korrekciója már tudjuk, hogy nem elegendő ahhoz, hogy megfelelő munkaerő legyen a vállalat rendszerében, így egyéb alternatív megoldásokra van szükség a probléma áthidalásához.
Gubis Csaba a Fuvarozási osztály vezetője 2022 óta erősíti a BI-KA Logisztika Kft. középvezetői csapatát. Csaba sofőrként kezdte a pályafutását, majd 2007-ben flottairányítóként folytatta akkor már „irodai” munkáját a Waberer’s franchise cégeinél, majd ugyanitt 2017-től fuvarozási vezetőként dolgozott.
Csaba különböző korszakait élte már át ennek a szakmának, de ez a mostani sofőr hiányos helyzet, ami egy Európa szintű probléma és viszonylag kevés megoldási lehetőség mutatkozik rá, egy valódi kihívás napjainkban. A múltban nincsen olyan időszak, ahol ez a probléma felmerült, így a megoldási lehetőségeket sokkal jobban elemezni kell, mielőtt alkalmazásra kerülnek. Erről beszélgetünk Csabával és persze a jelenről és a jövőről.
Milyen sofőrállománnyal dolgozik a BI-KA Logisztika Kft.?
Több mint 100 tehergépjárművezető munkatársunk van. Az állományunk 70 százalékban gyakorlott sofőrökből áll, de felvételre kerülnek friss jogosítvánnyal érkező munkavállalók is. A gyakorlott munkavállalók között 8-10 %-ban vannak már kollégák, akik a vezetési gyakorlatukat cégünknél szerezték meg. A valós kép mégis azt mutatja, hogy a fiatal „utánpótlás” nem érkezik olyan nagy számban, mint ahogy az idősödő kollégák várhatóan nyugdíjba vonulnak.
A fiatalok számára a sofőr életpálya nem nyújt olyan előnyöket, mint a korábbi generációk esetében. Továbbiakban az utak menti infrastruktúra fejletlensége (pl. kevés vizes blokk stb.), a jogosítvány szerzés magas költsége egyáltalán nem teszik vonzóvá ezt a szakmát az ő számukra.
Hogyan történik a pályakezdő sofőrök beintegrálása?
Van nagyságrendileg 10 munkatársunk, akik szívesen vállalnak mentorálást, ami azt jelenti, hogy a nemzetközi munkákra együtt mennek a tanulóval és a könnyebb útszakaszokon való vezetéstől a nehezebb vezetéstechnikát igénylő feladatokig a „nebuló” tudásának megfelelő mértékben adja át a vezetési lehetőséget a mentor sofőr. Ez külön energiát és odafigyelést kíván meg a tapasztalt munkatársunktól és nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a felelősség kérdése is sokkal nagyobb az ilyen esetekben. Ez egy nagy vállalás a vállalat és a munkatárs részéről is, de bízunk benne, hogy némi eredményt hoz az állomány fiatalítására.
Ha jól értem a sofőrhiányra többféle megoldásban kell gondolkodni, mert csak az vezethet eredményre.
Természetesen. Egy igen fontos része stratégiáknak az „employee branding” erősítése, a pályakezdő sofőrök alkalmazása, a piacképes fizetési csomag kialakítása és az elmúlt pár hónapban kezdtünk meg külföldi sofőröket alkalmazni. Ez szintén nem egy egyszerű feladat, hiszen irányítói oldalon is a nyelveket beszélő munkavállalót kell alkalmazzunk. Illetve mire egy külhonos munkavállaló megkezdi a valós munkavégzést vállalatunknál, előtte hónapokkal már dolgoznak a HR munkatársak azon, hogy minden hivatalos okmány a rendelkezésre álljon, hogy cégünk ezeket a sofőröket előírásoknak megfelelően tudja alkalmazni.
Első körben 14 gyakorlott külföldi tehergépjármű vezető kezdte meg a munkáját a BI-KA Logisztika Kft.-nél. Két hónap tapasztalata azt mutatja, hogy beintegrálódtak szervezetünkbe és megbízható munkavégzés jellemző rájuk. Nagyon örülünk, hogy ezt az utat is megpróbáltuk, hiszen ez is lehet egyfajta megoldás ennek a problémának.
Nagyon köszönjük a beszélgetést Csabának és bízunk benne, mivel állandó és konstruktív együtt gondolkodás van a vezetőséggel a témában, lesznek még további pozitív megoldásaink, melyről beszámolhatunk.