
“TrackMe” nyomkövetés, a BI-KA új gyártást támogató szolgáltatása
Vállalatunk régóta kereste azt az innovatív, digitális megoldást, amely hozzáadott értéket képvisel a fuvarozás és szállítmányozás területén azáltal, hogy függetlenül attól, hogy saját vagy alvállalkozói fuvareszközzel kerül a fuvarfeladat teljesítésre, komplett vagy részrakományos szállításról legyen szó, valós időben, 7/24 órában nyújtson információt a szállítmányok helyzetéről, valamint főbb mérföldköveiről – mindezt emberi beavatkozás nélkül, automatikusan.
A jelenleg teszt üzemmódban működő rendszerről Katkics Attila üzletfejlesztési vezetővel beszélgettünk.
Melyek voltak a projekt első lépései?
Kutatások és egyéb felmérések is azt mutatják, hogy 2023-ban a termelő vállalatok úgy tudnak jól tervezhető ellátási lánc folyamatokat kialakítani, ha a szállítás során a különböző anyagok beérkezése vagy késztermékek kiszállítása, transzparens és követhető. Elkezdtünk felkutatni olyan lehetőséget, ami erre a problémára a nemzetközi közúti szállítmányozásban, felhő alapon, manuális beavatkozás nélkül valós megoldást kínál. Így találtunk meg egy rendszert, ahol egy képernyőn tudjuk prezentálni az ügyfél számára a szállítás alatt álló küldemények pontos státuszát, függetlenül attól, hogy saját eszközzel vagy alvállalkozóval teljesítjük a fuvarfeladatot, illetve, hogy komplett vagy részrakományos szállításról beszélünk. Ezen túlmenően mérföldköveket, ún. státusz jelzéseket határoztunk meg, hiszen a rendszer képes – geofencinggel – automatikus, egyedileg beállított státuszok leadására is. Ez azt jelenti, hogy státuszjelentést küld a felrakónak vagy a lerakó raktárnak, ha az árufelvételre érkező gépjármű egy adott távolságon belül van.
Mennyire nehéz ilyen jellegű nyomkövetés esetében az alvállalkozókkal az együttműködés?
A BI-KA cégcsoport kizárólag minősített alvállalkozókkal dolgozik együtt. Határozott elvárásunk a szállításokhoz kapcsolódó, minőségi, aktuális státuszra vonatkozó információ, lehetőség szerint a GPS adatok megosztása. A jelenlegi statisztikáink szerint ennek fuvarozó partnereink több mint 95%-a meg tud felelni. A fennmaradó néhány százalék esetében van alternatív módszer, hogy a mozgási adatokat be tudjuk integrálni és ettől nagyon kevesen zárkóztak el.
Tovább kell, hogy „edukáljuk” fuvarozó partnereinket hiszen a trendek azt mutatják, hogy a valós idejű adatközlés, vállalati mérettől függetlenül alapelvárás lesz a közeljövőben, amely a megbízói szerződésekbe már rövid távon is belekerülhet.
A fuvarozási iparág Magyarországon sajnos, általánosságban „alul” digitalizált, de apró lépésekkel el kell indulnunk azon az úton, hogy ügyfeleinket magas szinten szolgáljuk ki és valódi megoldásokkal támogassuk napi működésüket.
Az ügyfél számára valós megoldást nyújt-e a kínált szolgáltatás? Vannak-e már a teszt időszak után visszajelzések? Volt-e szükség korrekciós folyamatokra, melyek voltak ezek?
A rendszert jelenleg az egyik kiemelt megbízónknál teszteljük. A saját kollégáink és az ügyfél tapasztalatai használat közben hoztak korrigálandó észrevételeket, melyeket közösen megvitattunk és adott esetben integráltunk a rendszerbe. A rendszert egy külön erre a célra kidolgozott SOP felügyeli, meghatározott mérföldkövekkel, felelősökkel. Indulás előtt az összes résztvevő alvállalkozó partnert külön is tájékoztattunk. Személyes egyeztetés során folyamatosan értékeljük a rendszer adatait. Segítve a fuvarozókat készült egy, a gépjárművezetők munkáját segítő kivonat is a rendszer használatának.
Én úgy gondolom, hogy igen, ez egy értékes eszköz, ügyfél visszajelzés alapján elsősorban a termeléstervezés operatív támogatásában, továbbá a prémium, azaz a sürgős, kiemelten időérzékeny fuvarfeladatok esetén.
Melyek a platform „nehéz” pontjai, azaz mi az, amire nem tudott megoldást nyújtani az ügyfél számára?
Első körben nem voltak ilyen „neuralgikus” pontok. Ami valós változtatást kívánt és feladatként megfogalmazódott, az leginkább technikai jellegű módosítás volt.
Az elmúlt hónapokban az bebizonyosodott, hogy a célt teljesítettük, a platform pontosan azt nyújtotta a partnerünk számára, amit elvárt. A BI-KA prémium gyártás támogatás szolgáltatása a valós idejű, teljes Európát lefedő, rakomány mérettől (FTL/LTL) és fuvarozási jellegtől (expressz vagy normál rakomány) független nyomkövetésben jól teljesített, az ügyfél teljes megelégedésére.
Tud-e olyan logisztikai szolgáltatóról az iparágban, aki kínálja ügyfelei számára a valós idejű nyomkövetés szállítmányozási szolgáltatás esetében?
A csomagküldésre szakosodott, elsősorban multinacionális vállalatoknál, légi szállítással foglalkozó cégeknél, európai gyűjtő szállítmányozási rendszert kínáló vállaltoknál már régóta használatos hasonló technológia, adott esetben félig automata track&trace rendszer. Ezek nem mindig valós időben mutatják a küldemény státuszát és az emberi tényezők miatt sok esetben pontatlanok.
Hasonló profillal rendelkező fuvarozó/szállítmányozó logisztikai cégek esetében én nem tudok hasonló hozzáadott értéke szolgáltatásról, mint az általunk kínált TrackMe szolgáltatás.
El tudja képzelni, hogy a jövőben minden BI-KA-s ügyfél megkapja ezt a szolgáltatást, azaz mint új termék megjelenik a BI-KA szolgáltatási palettáján?
Ez az innovatív szolgáltatás, melyet a BI-KA a jövőben valamennyi partnere számára is kínálni szeretne, valóban megoldást nyújthat minden olyan ügyfelünk számára, akik egzaktabbá, tervezhetőbbé szeretnék tenni ellátási lánc folyamataikat és a teljes transzparenciára törekednek, így kiegészítő szolgáltatásként kívánjuk majd bevezetni.
Amennyiben érdeklődik a szolgáltatás iránt, így keresse:
Katkics Attila – Üzletfejlesztési vezető